Het is voor de vaste volgers van mijn blog geen geheim dat ik geen rijbewijs heb. Op mijn 29e levensjaar inderdaad. Ik had niet verwacht dat dat zo’n grote drempel zou zijn voor mijn zoektocht op de arbeidsmarkt. Ik zie het echter in veel vacatures terugkomen. Terwijl ik vaak ook daarbij denk: kan die functie echt niet vervuld worden zonder rijbewijs? Bijvoorbeeld voor accountmanager binnen Amsterdam. Daar is toch vrijwel alles met het OV bereikbaar? Ik kan daarbij ook nog gewoon lezen en werk doen achter mijn laptop in het OV. Zonnepanelen, minder lang douchen en biologisch voedsel; het wordt steeds populairder. Echter minder kleding of besparen op het vliegtuig en de auto valt vaak niet over te spreken. Willen we dus echt wel vergroenen?
Ik moet mij vaak verantwoorden waarom ik nog geen rijbewijs heb. Ik ben in een groep onder leeftijdsgenoten vaak de enige. Natuurlijk had ik hem ook liever gehad omdat het een stuk meer vrijheid geeft en omdat hoe alles rondom mijn rijbewijs is gegaan best verdrietig is. Ik ben er alleen nog niet uit of ik hem nog wel wil halen. Ik draag het milieu ook een warm hart toe en dat ik over sommige reizen soms wat langer doe is ook prima te behappen. Bovendien ben ik oprecht van mening dat het achterlijk is hoe de auto te pas en onpas door iedereen wordt gebruikt zonder daarbij echt na te denken.
Als ik in de morgen wakker wordt en over alle files hoor dat ze alleen langer dan een half uur wachttijd worden opgelezen denk ik weer: “Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig?”. Maar dan bedenk ik mij weer dat er voor ongelofelijk veel miljoen aan nieuwe wegen wordt aangelegd. Ik zie in de spits uit de trein alleen maar auto’s met eenlingen. Het is ongelofelijk hoe wij gefaald hebben om mensen te laten carpoolen of mensen hebben gestimuleerd om in de trein te stappen. In de trein snap ik dat soms ook nog wel, omdat je gedurende spits echt veevoer bent. Het treinnetwerk kan het aantal mensen niet aan. Maar het wegennetwerk ook totaal niet. In plaats dat we overgaan op duurzame maatregelen als rekeningrijden en carpoolstroken, maken we rijden gewoon nog aantrekkelijker door de snelheid te verhogen en het wegennetwerk uit te breiden. Zeg maar doei tegen duurzaamheid.
Dezelfde argumenten gelden voor de goedkope vluchten. Er zijn weer allemaal voordeelweken dus boeken wij er op los. Zeker kleine vluchten binnen Europa. Het is goedkoper als met de trein. Dus waarom niet? Een retourtje naar Groningen met de trein is even duur als de vlucht naar Barcelona. Dat het alleen een bos kost, vluchtelingen door een veranderd klimaat in Afrika en een verhoogd zeeniveau willen wij niet bij stil staan. Dit lachen wij weg. Het is bizar hoe weinig economisch duurzame maatregelen wij echt durven te treffen.
Ik vind dat wij onze ogen niet langer kunnen sluiten. Als je echt zo groen bent als je zegt dat je bent, laat die auto dan eens staan voor afstanden onder de 10km. Op de fiets kan je echt prima alles bereiken. Dit zou gestimuleerd moeten worden door stoplichten van fietsers en voetgangers vrijwel altijd voorrang te geven en al helemaal met slecht weer. We hebben al een prachtig fietsnetwerk, maar dit moet goed onderhouden blijven als wel goed worden uitgebreid. Fietsenstallingen bij het station moeten worden uitgebreid. Deze staan vol met fietsen van studenten. De forens met trein moet worden gestimuleerd. Meer en langere treinen zijn daarbij belangrijk. De prijzen van treinkaartjes moeten bevroren worden. Deze mogen niet langer stijgen. Het moet lonen om met de trein te gaan.
De kosten van de trein kunnen worden gehaald uit extra opbrengsten van reizen met de auto. De auto moet duurder worden. Dit kan zowel door middel van accijns op benzine, zodat de fiets meer wordt gestimuleerd voor kleine afstanden. Tevens moet het veel meer gestimuleerd worden om te carpoolen Ik ben absoluut een voorstander van carpoolstroken, alleen voor auto’s met minimaal 2/3 personen. Om te beginnen tijdens te spits, maar ook op andere drukke tijdstippen moet dit worden gestimuleerd. De fraude met poppen moet streng worden aangepakt, maar mag absoluut niet een argument vormen om deze stroken niet in te voeren. In de USA hebben deze stroken al veel meer gezorgd rondom steden dat er wordt samen gereisd. Ik geloof erg in dit concept. Maar we moeten helemaal terug naar 1993 dat hiermee is geëxperimenteerd, en hier is hierna niets meer mee gedaan. Ik geloof oprecht dat dit voor grote snelwegen kan helpen. Er is momenteel totaal geen stimulans om samen te reizen met je collega. Sterker nog met alleen maar meer wegen en de logica van een eigen lease auto die aftrekbaar is van de belasting wordt het alleen rijden alleen maar gestimuleerd. Het wordt daarom echt tijd voor andere maatregelen. Ik vind dat we daarin ook nog wel zo ver mogen gaan om rekeningrijden in te voeren. En niet alleen voor tijdens de spits. We moeten echt vergroenen, en dat vraagt dus echt om maatregelen.
Ik verkondig mijn impopulaire mening verder. Het vliegtuig moet ook veel meer worden belast. Nee, dit zal geen ondernemers wegjagen, maar ze juist stimuleren tot creatieve oplossingen. Meer skype meetings en minder Europese vluchten. Goedkope vluchten moeten veel meer worden belast. Handhaving voor de kleine maatschappijen dat aan alle regels wordt voldaan. Het is hoog tijd dat we gaan vergroenen. Prachtig die zonnepanelen op je dak, dat biologische fruit in de fruitmand en je groene energiemaatschappij en wekkerdouche. Zolang je echter een paar keer per jaar vliegt en de auto pakt voor ook kleine afstanden ben je echt zelf debet aan dat alle problemen rondom klimaat. En die zijn er nu al met vluchtelingen (Afrika is echt veranderd), maar in de toekomst nog veel meer als we niets veranderen. Deze bovenstaande maatregelen zijn daarom echt nodig! Durf jij mee te gaan in deze belangrijke verandering?